Do tej pory praca zdalna stanowiła dodatek do pracy biurowej. Zwykle była pewną formą zachęty dla pracownika. W czasie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już codziennością. Ale nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym trybem pracy. Clue stanowi dobra organizacja. Poniżej kilka sposobów, jak zorganizować sobie pracę zdalną.
W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, wiele przedsiębiorstw zdecydowało się przenieść na tryb home office. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli przedtem styczności z takim systemem pracy, efektywne zaplanowanie czasu jest ogromnym wyzwaniem, bo wymaga od nich zastosowania kilku nowych reguł.
Jak stworzyć ergonomiczne miejsce do pracy w domu?
Najpierw należy wyznaczyć sobie komfortowe miejsce do pracy. W idealnych warunkach jest to pokój przeznaczony tylko do niej. Jednak nie w każdym domu jest to możliwe. Czasami posiadamy jedynie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie biurka lub stolik i to także się sprawdzi. Ważne jest natomiast to, by strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Naturalnie należy też zadbać o oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeśli nie masz w domu ergonomicznego biurka czy krzesła to zalecamy rozważyć jego kupno z drugiej ręki bądź przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży na portalach społecznościowych.
Skrupulatne rozplanowanie dnia pracy
W trakcie pracy poza biurem ważna jest samodyscyplina i sumienność w wykonywaniu obowiązków. Starajmy działać tak samo, jak podczas pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy nie są z góry określone, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Trzeba mieć na uwadze, aby w godzinach pracy nie planować innych obowiązków. Skutecznym sposobem na skupienie się na pracy jest wyciszenie notyfikacji z portali społecznościowych czy korzystanie z techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową przerwą pomiędzy kolejnymi czynnościami.
Dress code a praca zdalna
Dzień spędzony w piżamie mimo, że brzmi wygodnie, może niekorzystnie wpływać na naszą produktywność. Domowe ciuchy mogą może być na tyle komfortowy, że będzie wywoływać stan odprężenia. Aby do tego nie doprowadzić warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeżeli w czasie pracy prowadzone są spotkania online. Będziesz się czuć wtedy bardziej profesjonalnie.
Zachowanie relacji między współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają tradycje biurowe np. codzienne konwersacje przy kawie, wspólne wyjście na lunch czy dojazd do biura. Do podtrzymania dobrych relacji ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się jednocześnie z szerszą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się spotkanie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy też tematów prywatnych. W pracy zdalnej niezwykle ważne jest zachowanie stosownego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy nieczęsto spotykamy z innymi znajomymi.